khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

برقع یا برکه ، حجاب زینتی در هرمزگان

 

                   

                   برقع  یا برکه

برقع  یا روبنده در زبان فارسی به پارچه گفته میشود که بعنوان حجاب زنان صورت خود را با ان می پوشانند در بعضی کشورها مثل افغانستان و پاکستان تمامی صورت پوشید است  ولی در نقاط دیگر سوراخی در مقابل چشم  باز گذاشته اند .

 

 

اما برقع یا به قول ما بندریها  برکه  ، که در استان هرمزگان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج

فارس استفاده می شود  متفاوت با برقعی است که در کتابهای تاریخی از ان نام بره اند و در بعضی کشورهای اسلامی هم اکنون رایج است. عکسهای بلا شکل ابتدای برقع در مناطق جنوبی ایران  و خلیج فارس  می باشد  که با توجه به اب و هوای منطقه و فعالیت زنان کم کم تعغیر شکل  داده و بصورت برقع های کوچک در امده که امروزه بیشتر در جوامع  روستای هرمزگان  و جزایر خلیج فارس  استفاده می شود .

برای ساختن برقع از پارچه اهارداری بنام شیله  ( شیله برکه ) استفاده می کنند که اغشته به نیل یا مواد رنگی دیگر می باشد ، ولی در ساختن برکه های سرخ که در شرق هرمزگان  مرسوم است از پارچه کتانی و سوزن دوزی استفاده می شود . در قسمت بینی ( دماغ برکه ) از شاخه درخت خرما ( مهر) که سبک است استفاده می شود  همچنین برای قسمتی که برقع به بند برقع وصل می گردد از مهر استفاده می شود . البته کسانی که وضعیت مالی بهتری دارند از حلقه برکه که معمولا از طلا است  استفاده می کنند ( حلقه برکه ، برکه را به بند برکه وصل می کند .

 

            برکه های عربی  و مدل قدیمی که در عمان و امارات استفاده می شود

 برکه در جنوب بعنوان  حجاب  استفاده می شده و در گذشته حتی در جوامع شهری وقتی دختری به سن ۱۲ یا ۱۴ سالگی می رسید برکه می بست زیرا معتقد بودند که دختر به سن بلوغ پا نهاده ( زن شده ) و باید صورت خود را  از مردان غریبه بپوشاند .

 

                     برکه بندری  که در بندر عباس و مناطق اطراف بندر  زنان  استفاده  می کنند

 

انچه مسلم است برکه  بعنوان بخشی از فرهنگ  اعراب  بخصوص اعراب عمانی بوده که همراه با تسلط انهابر منطقه شمالی خلیج فارس و هرمز  ، وارد هرمزگان شده .

امروزه برکه تعغیر شکل داده و در بعغی  شهرها  دیگر جنبه حجاب  خود را از دست داده ست بلکه به صورت  زینت و سنت بومی باقی مانده است  . مثلا در جزیره قشم  از برکه باریکه باقی مانده که فقط بخش کوچکی ازاطراف صورت و بالای لب می پوشاند و گونه ها گاملا نمایان هستند  .

 

 

 یک مدل از برکه قشمی که در دبی  با استفاده  از فلز و سنگهای  قیمتی ساخته شده  

 

در قدیم  مادران  ما  وقتی صدای زنگ در خانه شنیده می شد  اولین کاری که می کردند دنبال برقع  خود می گشتند  تا بصورت خود  ببندد و مرد غریبه صورت انان نبیند   اما امروزه همان مادران نه تنها برکه بر دخترانشان تحمیل نمی کنند بلکه خود نیز قید این حجاب را زده اند .

                       یک نوع دیگر از مدل برقع قشمی     با چادر نماز

                      مدل دیگری از  برقع    جنوب خلیج فارس

 

   برقع سرخ  - در شرق استان هرمزگان  در منطقه میناب ، سیریک و جاسک استفاده  می شود

    *******************************************************

لازم به توضیح است که بعضی از این عکسها  از سایتهای دیگر  بخصوص  سایت های عربی  گرفته شده است .