khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

خشونت علیه زنان

 

 

                            زنان بندرعباس قربانیان خشونت خانگی

 زنان در بندرعباس از اول زندگی مشترک خود تا کنون ؛ بیشتر از زنان سایر نقاط ایران مورد خشونت قرار گرفته اند . . .   زنان بندرعباس در طول یک سال دفعه های بیشتری مورد خشونت خانگی  قرار داشته اند .

دفتر امور اجتماعی وزارت کشور و مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری در دوران خاتمی به پژوهش و امارگیری در باره خشونت علیه زنان در استانهای مختلف ایران دست زدند که نتایج ان در اواسط ۱۳۸۳ بصورت گزارشی در ۳۲ جلد اماده گردید که تا کنون این گزارشها برای عموم انتشار نیافته است . اما در کتابخانه مرکزی پژوهش وزارت کشور برای روزنامه نگاران و دانشجویان قابل دسترس بود .

به نقل از همین گزارشها  امده است ؛ در حالی که زنان بندرعباس    از اول زندگی مشترکشان  تاکنون ؛ بیش از سایر زنان ایرانی قربانی خشونتهای جنسی وناموسی شده اند ؛ زنان یزدی در طول یک سال بیشتر از سایر زنان این خشونت را تجربه می کنند . . . .

زنان بندرعباس ؛ زاهدان و خرم اباد بیشتر از سایر زنان ایران توسط شوهرانشان تهدید می شوند . . . . . . .

پژوهشگران طرح ملی بررسی پدیده خشونت خانگی      سیلی ؛ لگد و مشت زدن ؛ کشیدن و هل دادن ؛ محکم کوبیدن در ؛ به هم زدن سفره و میز غذا و شکستن اشیاء منزل  را خشونت فیزیکی  نوع دوم نام داده اند و وضع زنان ایران را در ۲۸ مرکز استان در این باره بررسی کرده اند .

در مبان زنانی که تحت خشونت نوع دوم بوده اند باز هم زنان بندرعباس به دفعات بیشتر تجربه کرده اند  و زنان کرمانی در طول سال کمتر مورد این خشونت قرار گرفته اند . ( برگرفته و خلاصه شده از نوشته های ژیلابنی یعقوب در سایت کانون زنان ایرانی  - یکشنبه ۲۱ ابان ۱۳۸۵)

 

  انچه در نوشته های بالا خواندید خلاصه بود از یک گزارش تکان دهنده  در باره خشونت علیه زنان در ایران بخصوص در بندر عباس .

فرهنگ مرد سالار به همراه قوانین ضد زن که در سالهای اخیر برجامعه تحمیل شده است باعث گردیده که خشونت علیه زنان در این چند دهه بصورت وحشتناکی گسترش یابد . عدم حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی و وابستگی مالی به مرد  خانه  تا حدود زیادی باعث شده که زنان بندر عباس انواع  مختلف خشونت تحمل نمایند در کنار ان  رابطه سنتی و قومی به همراه فرهنگ مذهبی زنان را در مقابل این همه خشونت ؛ به سکوت وادار نموده ؛ مبادا به حیثیت خانواده  و فامیل لطمه زند.

اما خشونت علیه زنان به بندرعباس و ایران محدود نمی گردد ؛ در هند ؛ پاکستان ؛ عربستان و حتی در کشورهای که طبق قوانین حقوق برابر برای زنان  قائل هستند ؛ خشونت علیه زنان  گرچه محدود  ولی می توان مشاهده نمود .

تصویر بالا متعلق به رانیا الباز یکی از گویندگان  خوش چهره  تلویزیون عربستان سعودی است که سال گذشته توسط شوهرش مورد خشونت قرار گرفت و برای اولین بار در جامعه سنتی و مذهبی  سعودی ؛این مسله علنی گردید و به بحثهای پیرامون خشونت علیه زنان در این کشور دامن زد.

*خشونت علیه زنان در غرب  - رونامه لموند ترجمه فارسی

      مبارزه  برای محو قوانین ضد زن ؛ مشارکت زنان در امور اجتماعی و استقلال مالی  اولین گام در محو خشونت علیه زنان می باشد در وحله دوم نیازبه  ایجاد نهاد و یا ارگانهای است که از کانال انها بتوان زنان را با قوانین و حقوقشان اشنا نمود و به یک کار فرهنگی منسجم دامن زد و به افشای این پدید شوم و ضد انسانی  پرداخت .  

نظرات 13 + ارسال نظر
دختر رویدری شنبه 23 دی‌ماه سال 1385 ساعت 10:15 ب.ظ http://2khtarrooydre.blogfa.com/

سلام
خسته نباشید
مطالبتون خیلی جالبه
من خیلی خوشحالم که اینقدر به فکر زنان و دختران هستین و امیدوارم در این راه موفق باشین .
در پناه حق .

بدبخت یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1385 ساعت 04:18 ق.ظ

سلام ودرود برشما
اگر بصورت عمیق تر وعلمی تر به مسئله خشونت برعلیه خانم های شهر اشغال شده عزیزمان توسط خیل بیکاران ومهاجرین اقتصادی سایر استانهای ایران می برداختید بهتر بود بافت اجتمائی شهر ما از سال ۵۷ بعلت جنگ وگسترش فقر وبیکاری در ایران کلن عوض شد وهمچنین وارد شدن فرهنگ ان هم میهنان عزیز و متفاوت ازما افزایش جنایت و دزدی به صور مختلف در شهر واستان ما گسترش یافت نهایتن اگر به استناد امارهائی که شما ارائه داده اید ی این خانم های هرمزگانی نیستند که مقام اول دردریافت خشونت دارا هستند بلکه مهمان های انها هستند که بدلایل ذکر شده بندری شدند ولی در اصل بندری نیستند.

با سلام وتشکر .
افزایش خشونت علیه زنان عوامل مختلفی دارد که من بصورت کلی به انها اشاره کرده ام بیکاری- فقر مادی - فقر فرهنگی و......... می توان به ان اشاره کرد .ولی خشونت علیه زنان نمی توان به بومی و غیر بومی تقسیم کرد اتفاقا زنان بومی بیشترین قربانین خشونت هستند واین مسئله من از نزدیک شاهد هستم . از طرفی بندر عباس جدید کلا یک شهر مهاجر نشین است و سنگ بنای اولیه ان مهاجران نهاده اند ( هلندی ها و انگلیس ها ) گر چه انها بیشتر مهاجم بودند. اما به گرد همین شهر ابتدا لارستانیها بعدا سایرین شروع به بنای خانه نموده وشهر گسترش یافت .تا قبل از ان فقط بندر جرون (سورو) وجود داشت . بنابراین همگی ما به صورتی مهاجر هستیم . حال اینکه یکی ۱۰۰ سال پیش به بندر امده یکی ۲۰ سال یا ۱۰ سال پیش فرقی نمی کند مهم این است که ما همگی بندری هستیم و مشکلات بندر مشکلات همگی ما است .

موفق باشید

بندرجاسک دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1385 ساعت 10:04 ق.ظ http://www.jaski.mihanblog.com

زندگی مرد سالاری دیگر در جامعه امروزی عمومیت ندارد و می توان گفت تفکری در حال نابود است.متاسفم از اینکه همچنین آماری در مورد زنان و مردان بندرعباسی داده شده و امیدوارم این آمار به کمک همه مردم به حداقل برسه.
موفق و موئید و دنباله رو مسائل زنان و دختران باشید

با سلام
نمی دانم شما از کدام جامعه صحبت می کنید ؟ حامعه خیالی شما در کجا قرار دارد تا ما زنها به انجا پناه بریم!؟ متاسفانه شما نمی خواهید واقیتها را بپذیرید در باره ختنه زنان هم همین نطرداشتی و منکر ان در بندر و جاسک بودی . درصورتی که هنوز این مسله هم در بندر و هم جاسک رواج دارد بین گروه های خاصی از مردم . اصلا قوانین موجود در ایران خود مبلغ مرد سالاری است .

بیون دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1385 ساعت 06:45 ب.ظ

رامی چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1385 ساعت 11:50 ب.ظ http://www.dehtal.coo.ir/

سلام وخسته نباشید...
بعد از دیدن مطلب قبلی شما سعی کردم تا بدونم آیا واقعا امروزه تو جامعه ما واقعاهنوز چنین رسومات غلطی وجود داره؟
متاسفانه پس از تحقیق متوجه شدم که بله هنوز هم هستند کسانی که بر رسومات اجدادی خود تکیه زده اند و بر آن اعتقاد دارند. و شاید چیزی بیش از آنکه ما فکرش را بکنیم مادر جامعه خود با اینگونه مسائل روبرو هستیم.
ولی امیدواریم که با اطلاعات و آگاه کردن مردم انشاالله که من و شما و کلیه افرادی که به این مسئله اعتقاد دارند بتوانیم کمکی در حل کردن شاید بتوان گفت این بحران کرده باشیم.
...............................
در مورد خشونت نیز همینطور است که شما عنوان کرده اید و دلایل آن اهم همینهاست ولی به نظر مهمتر از همه می تواند همان فقر فرهنگی باشد.
........................................
ممنون از مطالب آموزنده شما...
موفق باشید و سری هم به ما بزنید.

سید جلال جمعه 29 دی‌ماه سال 1385 ساعت 01:03 ق.ظ http://kolger.blogsky.com

مقصر که فقط آقایون نیستند. اصلا زنان هرمزگانی تا حالا چقدر برای بهبود این وضع تلاش کردن؟
چند تا ان جی او )سازمان غیر دولتی( تخصصی زنان در استان داریم؟

سپیده دم دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 07:33 ب.ظ http://bayon.blogsky.com

آه خواهرم
که زیبایی تنها گناه توست
در چادر اعتقادی سیاه
تا به کی زخم خواهی خورد
هر بهار
که زمین شکوهکده رنگ و آواز است
وعشوه گل
نسیم را به دشتها میکشاند
سهم تو همه سکوت
سکوت
سکوت

میخواهم سکوت لبانت رافریادی باشم
به این شب پرستان بگویم
ماه را در مرداب ننگرید
انعکاسی بیش نیست
آنچه را به صلیب دین کشیده اید
آفریننده بهار بهار زندگیست

آه خواهرم
خواهرم
خواهرم
که زیبایی تنها گناهت است
تو نیز قرنهاست خود را فراموش کرده ای
قرنهاست به این سکوت خو گرفته ای
و من
که مرثیه گوی مرگ خورشیدم
از لرزش صدایم شرمگینم
*********************
به امید موفقیت شما دخت بندر عزیز .

کامیرا پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:54 ق.ظ http://bandarabbascity.blogsky.com

مطالب تکان دهنده ای بود. تمامی چیزهایی که ذکر کردید متاسفانه حقیقت محض است. اتفاقات عجیب و دردناکی را که در بندر کنگ خودمان به وقوع می پیوندد را شنیده ام و می دانم. حرف و حدیث زیاد است، اما در این بین تلاش شما برای گفتن حقیقت قابل تحسین است.

با حرف سید جلال موافقم، خود زنان هرمزگانی هم باید همتی نشان دهند. که البته باید به صورت یک حرکت فرهنگی و آموزشی باشد. الان هیچ نهاد متمرکزی که این گونه فعالیت ها (NGO یا حرکت های فرهنگی و گروهی) را در بر بگیرد اینجا نیست. چرا خودتان پیش قدم نمی شوید؟
.........................
بندرعباس سیتی بعد از مدتها به روز شد. شروع به نوشتن کردم.

بندرجاسک شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:20 ق.ظ http://www.jaski.mihanblog.com

سلام خواهر بزرگوارم.قصد مناظره و یا بحث طویل را در این قسمت از وبلاگتان ندارم ولی میخوام بگم: من از آن جامعه ای صحبت میکنم که جامعه امروزی بندرعباس از آن خیلی خیلی فاصله داره و تا زن ها به کمک مردان نیایند فرهنگ ترمز کشیده بندرعباس در جای خود ایستاده.متاسفانه زنان در این جامعه به مردان با نگاه منفی نگاه میکنند و در ذهن خود از انان مانند پتکی مینگرند که هر لحظه ممکن است بر سرشان فرو بیاید.آماری که شما دادید در شهر بندرعباس رخ داده و من هرگز از مردان این شهر دفاع نکردم.من از جامعه جاسک میگویم که اگر همچنین اتفاقی در ان افتاده به ندرت بوده است.من از تبار جاسک میگویم...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در قسمت ختنه زنان هم باید عرض کنم که تحقیقاتی که من در منطقه خودم انجام داده ام به این نتیجه رسیده ام. متاسفانه در این برهه زمانی افرادی قصد دارند تا مذهب اهل سنت را به شیوه ای خیلی بد و زشت و دور از انسانیت معرفی کنند.اهل سنت با تمامی این تفکرات بشدت مقابله میکند و اجازه نداده که دختری ختنه بشود. تحقیقات من در حدود ۵۰ کیلومتری شهرستان جاسک در سال ۸۵ بوده که نشان میدهد که همچنین عملی در این منطقه اجرا نشده.
از شما دعوت میکنم تا با سفر به منطقه جاسک آگاه شوید که مردان به زنان خود احترام میگذارند و هیچ تعرضی به انان نمی کنند و نیز ختنه دختران حداقل در حدود ۵۰ کیلومتری شهر جاسک وجود نداره.حتما به جاسک تشریف بیاورید...
موفق و موئید و منصور دنباله رو مسائل زنان...

سیدجلال شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 08:13 ب.ظ http://kolger.blogsky.com

سلام
با مطلبی در مورد حجاب به روزم. خوشحال میشم اگر نظر شما رو هم بدونم.

سپیده دم چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:56 ق.ظ http://bayon.blogsky.com

سلام.
دیشب ویدئو بسیار تکاندهنده ای دیدم در وب سایت یوبوب که با موبایل رکورد شده بود در مورد قبل یک زن در عربستان سعودی که از پنجره یک آبارتمان در طبقه ۵-۶ به بیرون پرتاب شد. اینقدر دردناک بود که جایی برای حرف زدن نداشت. نمیدونم چی بگو فقط با گفتنش اینجا میخوام کمی خودم رو آروم کنم.
زنان جوانی که شاید بخاطر یک اشتباه اینطور دردناک قربانی تعصب میشن.

باران سه‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:26 ق.ظ http://barany.blogfa.com

موفق باشی

موسی فیروزی چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 01:39 ب.ظ http://m-firoozi.blogfa.com

با سلام
خسته نباشید من امروز وارد وبلاگ شما شدم عالی است
من خودم نیز یک بندرعباسی هستم از اینکه مطالب خوبی را در مورد زنان بندرعباس و مشکلات آنان نوشته ای و دیگران را روشن نموده ای دستت درد نکند خودت و کامپیوترت هم خسته نبا شید . با تشکر فیروزی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد