khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

خـتنه زنان ، سنت یا خشو نت علیه زن ؟

 

 

                                خـــتــنه زنا ن ،  سـنـت یا   خـشـونـت علـیه  زن ؟

      سا زمان  بهداشت جهانی  سال گذشته  اعلام  نمود   حدود ۱۶۰ میلیون  نفر از زنان در  بیش از ۳۰ کشور  اسیای و افریقای تا کنون  ختنه شده اند   ، طبق امار سازمان ملل  روزانه  حدود ۶ هزار دختر در جهان ختنه می شوند ، که بیشترین  انان  بین گروه سنی ۴ تا ۱۰ سالگی می باشند ..* 

 در بعضی از  کشورهای  افریقای ختنه کردن زنان   معادل است   با بر داشتن  کامل  قسنت بیرونی الت تناسلی زنا ن  و یا دوختن ان  در کشورهای  خاورمیانه  ختنه زنان با بریدن  کامل یا بخشی از  بظر  انجام  می گیرد . طبق امار  سازمان بهداشت جهانی  ، سالانه  هزاران دختر ذر سراسر  دنیا به علت جراحات وارده  و عفونت  مربوط به ختنه کردن  جان خودرا از دست می دهند  و یا دچار  بیماری عفونتی  می گردند ، عواقب روحی و روانی این مسله  سالهای درازی  زنان ختنه شده رنج  می دهد .

  در یک دهه اخیر فعالیت زیادی چه از طرف مجامع بین المللی و چه از طرف جنبش های  مستقل زنان برای  بـحـث  حول مسله  ختنه زنان  و منع ان انجام گرفته است  از طرفی حضور گسترده مهاجرین مسلمان  افریقای در کشورهای غربی  باعث انتقال این فرهنگ ( ختنه کردن ) به این کشورها گردیده و با عث دامن زدن به بحث های جدی پیرامون منع  ختنه زنان گردیده  ، تا جای که در اکثر این گشورها  با تصویب قوانین نه تنها ختنه دختران  در کشور خود منع و غیر قانونی  نموده ، بلکه والدینی که دخترانشان به خارج از  کشور برای ختنه کردن برده اند  می  توانند مورد تعقیب قانونی  قرار گیرند .   .                      

                                                       

                                            در صد  ختنه زنان در کشورهای مختلف افریقا  

              واریس دیری  ، یکی از  ما نکن های  معروف  که چند سال پیش از سومالی به انگلیس مهاجرت نموده  و خود قربانی  زن ستیزی  در این جامعه بوده است ، از چند سال پیش کارزار جهانی  علیه ختنه زنان اغاز نموده  و هم اکنون از طریق سازمان ملل و مسافرت به کشورهای افریقای سعی می کند مردم جهان و بخصوص افریقا  نسبت به این پدیده زشت  و ضد زن  اگاه نماید . وی با نوشتن کتاب ؛* گل صحرا ؛  به  مشکلاتی که به عنوان یک زن در سو مالی با ان روبرو بوده از جمله  ختنه  شدن در سن  پنج سالگی  و از دواج اجباری با مرد ۶۰ ساله  ، اشاره می کند .

      ختنه زنان  تاریخی چند هزار ساله دارد ، بر خلاف تصور خیلی ها که ختنه زنان منتصب به ادیان بخصوص اسلام می دانند ، باید گفت یهودیها این رسم از مصر باستان به ارث برده اند  و مسیحیت هم از یهودیت ، بعدها مسلمانان  با پیروی از سنت قبایل عرب و یهودیان ساکن در عربستان  ، ختنه زنان به عنوان بخشی از سنتهای  قبیله ای  پذیرفتند .به همراه خود به دیگر نقاط  دنیا بردند .

        در اتیوپی  جسد  مومیای  یافته شده که ختنه شده است  محققان قـد مت این مومیای ۱۶ قرن قبل از میلاد مسیح می دانند ، یعنی دوران ما قبل از تاریخ .  انچه مسلم است ختنه زنان  ریشه در سنت قبایل مختلف افریقای دارد .

در کشورهای  خاورمیانه  بخصوص در سعودی ، یمن  و عمان اکثر زنان ختنه می گردند . در دیگر کشورهای  خاورمیانه  بصورت پراکنده  می توان مشاهده نمود ، شمال عراق ، در روستاهای کردستان    و برخی مناطق عرب نشین شمالی ، ختنه زنان گزارش شده است ، در ایران در استان هرمزگان ، برخی مناطق بلوچستان  و بصورت محدود روستاهای کردستان  ،  هنوز زنان ختنه می شوند . 

در اندونزی و ما لزی  ختنه زنان  هم صورت می گیرد ولی  با خشونت کمتری نسبت به دیگر کشورها  .. در سال گذشته مسول بهداشت عموی در اندونزی ، ازرول ازور  اعلام کرد که بزودی گزارشی به وزیر بهداشت  مبنی بر منع  ختنه زنان  ارائه خواهد نمود  وی این گفته ها بعد از شرکت در سمیناری با حضور ، علما و پزشکان  در باره ختنه زنان ،  بیان نمود .

 در سال ۲۰۰۳ دولت سوئد با بر گزاری  کنفرانسی ، شامل نمایندگان  ۱۳ کشور افریقای ، نماینده سازمان ملل  و بهداشت جهانی و برخی علمای مذهبی از کشورهای اسلامی ، به بحث پیرامون  ختنه زنان پرداختند ، شیخ عمر احمد یکی از روحانیون شرکت کننده در کنفرانس ، گفت  ، من بعنوان امام از دیگر همکارانم  می خواهم که در کشورهای اسلامی  به اطلاع عموم برسانند ؛ که ختنه زنان ممنوع می باشد ؛  او عمل ختنه ازار و سواستفاده از بدن زنان نامید . شیخ محمد سید تنتاوی از امامان  مسجد ال ازهر قاهره ، می گوید ؛ قران هیچکاه نخواسته  و هیچگاه ذکر نکرده ، ختنه زنان ؛  .

در جولای ۱۹۹۷ میلادی  وزیر بهداشت مصر  ختنه زنان در بیمارستانها و کلینیک های دولتی ممنوع نمود  ولی مرتجعین بیکار ننشسته  و علیه این حکم دولت به دادگاه شکایت کردند . شیخ یوسف البدری ، از روحانیون  متعصب مصری  رهبری مخالفت با تصمیم دولت به عهده داشت . قابل ذکراست در مصر نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان قبطی هم دخترانشان  ختنه می کنند .

                                       زنان مصری در نشستی  پیرامون  منع  خـــتـنه  زنــــــــــــــــــا ن

 در کشورهای که جنبش اجتماعی  بخصوص جنبش زنان  بصورت فعال و گسترده   علیه ختنه زنان  وارد عمل شده ، نه تنها دولت  مجبور شده به موضعگیری بپردازد ، بلکه برخی از علمای دینی هم  تحت تاثیر  جنبش مردمی  ار حقوق زنان حمایت نموده و   علنا علیه ختنه زنان  فتوا داده اند در  مصر هزارن زن  با بزگزاری  سمینار ، کنقرانس ، مصاحبه مطبوعاتی ، پخش  پوستر و ..... عملا بحث ختنه زنان بصورت موضوع مهمی در جامعه مطرح نموده اند ، نوال سعداوی  نویسنده ، استاد دانشگاه و از پیشگامان  جنبش زنان در مصر و جهان عرب  با تاسیس  انجمن همبستگی زنان عرب ، نقش مهمی در بالا بردن اگاهی زنان مصری و کشورهای عربی. اجرا نموده . فعالیت  خانم  سعـداوی در زمینه  منع ختنه زنان ، قابل ستایش می باشد . 

  .سازمان ملل ، بهداشت جهانی ، یونیسف و دهها سازمان  دولتی و غبر دولتی  در جهان ، ختنه دختران را غیر قانونی و به  عنوان خشونت  علیه زن یاد می کنند .                                        

 

                                               خـتـنه     یک زن  در اوگاندا  ،                                     

  افکار پدر سالار و مرد سالار به همراه سنت ها و اداب  و رسوم قرون وسطای و قبیله و بعضی ملاحظات مذهبی باعث این همه خشونت علیه زنان  گردیده است .

   ختنه  زنان  در استان هرمزگان 

اعراب عمانی که سالیان درازی  در بخشی از جنوب ایران ، از شرق استان بوشهر تا نزدیکی  چابهار  ، حکومت می کردند ، تاثیر زیادی در اداب و رسوم این خطه گذاشته اند ، از جمله می توان به سنت کردن ( ختنه دختران) اشاره نمود .

هم اکنون در شهر بندرعباس  درصد دخترانی که سنت می گردند بشدت کاهش یافته و فقط در بعضی محلات رایج می باشد . بطورکلی  ختنه دختران  رابطه مستقیم  با سطح سواد و مشارکت زنان در جامعه دارد . هرجا زنان حضور فعال و مشارکت بیشتری در جامعه دارند ، راحتر می توان پیرامون مسائل و  مشکلات زنان صحبت نمود .ولی در بعضی روستاها و شهرهای کوچک که زنان حضور کمتری  در عرصه اجتماع دارند و از تحصیلات پاینی برخودارند ، صحبت کردن از مسائلی نطیر ختنه دختران  کماکان تابو  می باشد .

برای پیش کشیدن مباحثی  این چنینی  باید با فرهنگ مرد م اشنا بود و با بیرون کشیدن زنان از چهار چوب خانه و تماس با محیط پیرامونی  زمینه برای پذیرش بحثهای نظیر  ختنه زنان ، محیا نمود .

متاسفانه وسایل ارتباط  جمعی ، رادیو تلویزیون و روزنامه های محلی  تا کنون  هیچ گامی در بالا بردن سطح اگاهی زنان استان  با نوشتن مقالات ، برگزاری برنامه های فرهنگی ، برنداشته . از جنبش مستقل زنان بصورت فعال و سازماندهی شده هم     در استان خبری نیست  ، مگر تعداد انگشت شماری  از فعالین زن می توان یافت که علی رغم تلاششان ، نتوانسته اند  انچنان تاثیر گذار باشند که بتوانند به بحث عمومی و گسترده پیرامون ختنه زنان دامن بزنند .

سال گذشته ترانه بنی یعقوب با سفر به بندر کنگ و تهیه گزارشی در باره ختنه دختران در این شهر ، توانست  تا حدودی افکار عمومی بخصوص جنبش زنان ایران نسبت به انچه در گوشه از این خاک می گذرد ، اگاه نماید .

 .

به جا است که در اینجا  از تلاش و فعالیت های    یکی از پیشگامان چنبش زنان استان هرمزگان یادی کرده باشیم  ، زینت دریای  تلاش زیادی در بالابردن اگاهی زنان در بخشی از جزیره قشم نموده است و سختیهای زیادی  در این راه متحمل شده است  .در کتاب ؛ گرگ و میش راه ؛  که  سال گذشته  منتشر گردید ، زینت به مشکلاتی اشاره می کند که  سد راه   فعلیت زنان  این منطقه می باشند  ، سنت کردن دختران و تاثیرات منفی این عمل بر روی زنان نیز در کتاب زینت  توصیح داده شده است ، اما این اقدام زینت به  مذاق خیلی از مردهای منطقه خوش نیامد  و با شایعات  و عملکرد خود عرصه  برای فعالیت زینت کاملا بستند .

در اخر برای تمام فعالین جنبش زنان در استان هرمزگان ،بخصوص زینت دریای ، فریده قاسمی ، امینه دریانورد و دهها نفر دیگر از زنانی که با تلاش خود ضمن بالا بردن اگاهی زنان استان هرمزگان انان را برای ریسیدن به خود باوری  یاری نموده اند ، ارزوی  موفقیت  می کــنـــم  .

   ما  قربانیان   ؛ تــیغ سنــت ؛  بایـــــــد  تـــلا ش  نــمایم      که نـــسل بــعــدی قربانی  این  تیغ نگردد .

    

                                                تظاهرات  زنان افریقا علیه ختنه   دختران

 

 * کتاب گل صحرا ، خاطرات واریس دیری ، انتشارات   نشر چشمه ، مترجم  شهلا فیلسوفی و خورشید نجفی

* کتاب  در گرگ ومیش راه  خاطرات زینت دریای  ، انتشارات  نشر چشمه

  * در باره فیلمی راجع به ختنه زنان افریقا - لوموند دیپلوماتیک-فارسی                                   

نظرات 18 + ارسال نظر
بندری یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:24 ق.ظ

باید بیشتر نوشت تا زنان هرمزگان بیدار شوند از حکومت انتطاری نداشته باشید خودشان زد زن هستند و خرافات ترویج می کنند .

گنوغ چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:15 ب.ظ http://www.hormuzgan.net

سلام و نخسته .
مرسی از انتخا ب . خـــتــنه زنا ن تو وبلوگت و امیدواریم که این رسم قرون وسطایی منزوی بشد همه جا.

بندرجاسک دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:20 ب.ظ http://www.jaski.mihanblog.com

بعد از خواندن این مطلب بسیار متاثر شدم . مدتی قبل نیز در یک سایت این چنین مطلبی را خواندم که نوشته بودند:
ختنه دختران امروزه در کشور ایران و در مناطق جنوبی بسیار صورت میگیرد که از این مناطق میتوان به بندرکنگ و لنگه و بندرجاسک اشاره کرد.
بعد از خواندن این مطلب تحقیقات فراوانی را انجام دادم که خوشبختانه این تحقیقات خط قرمزی را بر روی افکار و نظریات این دسته از افراد میکشد. از قدیمی هیا جاسک این سوال را پرسیدم ولی آنان نیز اظهار بی اطلاعی میکردند.
زیبا نوشتین. بازم در مورد زنان بنویسید. در ضمن وبلاگ بندرجاسک به روز است.

شیر و خط جمعه 28 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:27 ب.ظ http://4130.blogfa.com

البته در اسلام که چنین موارد تا بحال نشنیده ایم.جز مواردی خاص که در برخی نقاط هرمزگان نیز میگفتند مشاهده شده....
به هر حال نوعی جاهلیت است

maryam پنج‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 05:04 ب.ظ http://maryamblog.blogfa.com

اعصابم خورد شدااا

سپهر شنبه 18 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 05:12 ق.ظ http://shoreshi.blogspot.com

درود
از وبلاگ گلین بانوی نازنین اومدم .چئر متاسفم. باورکردنی نیست

سپیده دم دوشنبه 18 دی‌ماه سال 1385 ساعت 05:14 ب.ظ http://bayon.blogsky.com

مانده تا برف زمین آب شود.
به قول اینشتین شکستن باوری که به مرور زمان شکل گرفته از شکستن اتم هم سخت تر است .
ولی مبارزه فرهنگی شما مطمئنم موفق خواهد شد.
برایتان آرزوی موفقیت و انرژی بیشتر دارم

رامی شنبه 23 دی‌ماه سال 1385 ساعت 05:02 ب.ظ http://www.dehtal.coo.ir/

سلام
با اینکه در این زمینه قبلا هم چیزهایی شنیده و خوانده بودم هنوز هم باورش سخته که در کشور و خصوصا استان ما هنوز چنین رسومات غلطی مورد استفاده قرار میگیرند.
شاید هنوز اطلاع رسانی به طور صحیح صورت نگرفته. پس بکوشید تا این تعداد اندک نیز آگاه شوند.
برای اولین بار است که وب شما سر میزنم. امروز لینکتان را در لینک هرمزگانی ها دیدم.
............................................
باعث افتخار ماست اگر سری هم به ما بزنید و شمعی روشن کنید جهت روشنایی راهی که در پیش داریم.
موفق و پیروز باشید.

یک دختر دانشجو هرمزگانی شنبه 30 دی‌ماه سال 1385 ساعت 01:17 ق.ظ

شما چی فکر کردین که اینجا دخترا رو سلاخی می کنند این چیزهایی که شما گفتید دردناک بود و وحشتناک ولی در هرمزگان دیگه این چیزها وجود نداره شما چرا غنای فرهنگی استان رو با این مطالب زیر سوال می برین شما معلوم نیست چه زمانی رفتین از این خاک عزیز و فکر کردین اینجا ... با پوست خانمها کیف چرمی درست می کنند ختنه ۲۰ سال پیش رواج داشت و الان دیگه انقدر سطح فرهنگی مردم بالا رفته که ۴۳٪ از دانشجویان هرمزگانی در حال تدریس خانم هستند . من فکر می کنم شما با این مطلب خواستین قهرمانانی بسازید خیالی از دوستانتان این خانم زینت دریایی اگه قهرمان بود نباید فرار می کرد و خانواده و فرزندان خود را .... فقط خواهش می کنم با این مطالب آبرو و شرف یک زن هرمزگانی را نبرید لطفا خانم قهرمان .

با سلا م خدمت دانشجوی عزیز هرمزگانی و با امید به موفقیت شما . دا نشجویان در
ایران همیشه در شناخت و بیان مشکلات جامعه و مقابله با مشکلات اجتماعی پیشگام بوده اند . امید وارم که شماهم دور از تعصب قومی و میهنی کمی به دور بر خود نگاه کنید و حد اقل یکبار در ماه سری به دادگاه ها بزنید و به درد دل زنان زجرکشیده گوش کنید .
مطلبی که من در باره وضعیت زنان در مقاله مربوط به کتک زدن زنان نوشته ام خلاصه از گذارشی بود توسط خانم بنی یعقوب تهیه شده بود . حداقل به این مسله توجه می کردی
خانم بنی یعقوب این گذارش با توجه به تحقیقاتی که در دولت قبلی انجام گرفته بود تهیه کرده است .
ولی در باره ختنه دختران باز هم می گویم هنوز هم هر روز ه در شهر های هرمزگان و حتی در بعضی محلات بندر عباس انجام می گیرد .
مردم دیگر احتیاجی به قهرمان ندارند و دوران قهرمان سازی به سر رسیده . امیدوارم که دوران سکوت زنان هرمزگان هم به سر رسد بخصوص دختران دانشجوی هرمزگانی .
و امیدوارم که این رشد کمی داشجویان دختر در هرمزگان به رشد کیفی این بخش تحصیل کرده دختران هرمزگانی هم منجر گردد . از اینکه به خندغ سر زدی و نظر دادی متشکرم

برای شما و دیگر دانشجویان دختر هرمزگانی ارزوی موفقیت می کنم .

بیسواد چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:07 ب.ظ

پاسخ به یک دختر دانشجو هرمزگانی.
با پوست خانمها نه ولی با چرم سرشان آقای احمدی نژاد بمب هسته‌یی می سازد .

یک دختر دانشجو هرمزگانی پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 02:25 ق.ظ

سلام فکر نمی کردم که نقد من رو به این مطلب بزنید من حرفهای شما را قبول دارم ولی متاسفانه شما همیشه نیمه خالی لیوان را می بینید . رشته تحصیلی من علوم اجتماعی هستش و وضعیت فعلی شهرم و استانم اینطور که شما بیان کردین نمی بینم و یک مساله دیگه ایی که احساس کردم مطالب شما خواسته یا ناخواسته بوی سیاست می دهد... دوست عزیزم هدف شما هدف امسال من باید این باشه که در ارتقاع سطح فرهنگی خودمان تلاش کنیم. و انتقاد و نقد هم باید سازنده باشه. و در مورد دادگاه ها حالا شما هم که در
اروپا هستید پای حرف دختران مادر شده و ... یا نوزادان نا مشروع و ... یا زنان روسپی یا بردگان جنسی که تجارت اول اروپا و آمریکا بعد از مواد مخدر هست مطلب بنویسید و وضعیت شان را با زنان هرمزگانی مقایسه کنید.

بیسواد جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 07:54 ب.ظ

سلام دختر دانشجو هرمزگانی .
خدا را شکر که رشته تحصیلی شما علوم دینی و نهی از منکر نیستش الا وضعیت شهرو استان را لیوان پر می دیدید . انوقت پوست چرم سر خانم زینت دریایی و امثال ایشان میکندید. خانم زینت دریایی خدمتی که باید به مردمش انجام می داد به نحو احسن به اتمام رساند . و همه واققند. حالا شما و امثال شما چه خدمتی به هرمزگان انجام داده اید؟؟
جز اینکه نا خواسته در چنگال دیو سیاه اسیری و به خیال خود لیوانی پر از حباب جادوی دو چشم زیبایت احاطه کرده.

یک دختر دانشجو هرمزگانی دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 05:56 ب.ظ

سلام آقا یا خانم بیسواد شما با من مشکلی دارید ؟ چرا در مقابل مطلب من اینطور غیر منطقی جبهه می گیرید ؟ و همه مطالب را به سیاست و .... مسائل سیاسی مرتبط می سازید دوست عزیزم ؟ چرا ؟

بیسواد دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:49 ب.ظ

سلام دختر دانشجو هرمزگانی
چرا در مقابل مطلب من اینطور غیر منطقی جبهه می گیرید ؟ و همه مطالب را به سیاست و .... مسائل سیاسی مرتبط می سازید دوست عزیزم ؟ چرا ؟
خدا را شکر که نگفتی لال بشو.
دوست خوب بگو یعنی کسی حق انتقاد از شما ندارد ولی شما حق دارید اسمان و ریسمان بهم ببافی چون لیوان پر چشمانت میبیند؟؟؟؟؟؟

یک دختر دانشجو هرمزگانی چهارشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 04:02 ب.ظ

دوست عزیزم من با شما هیچ مشکلی ندارم شما هم نیمه خالی لیوان چشمانتان را پر آب کنید شاید دنیا را قشنگتر ببینید ولی به هرحال آدمه جالبی هستین انگار حرفهای من بدجوری حال نیمه خالی چشمانتان را گرفته ؟؟؟؟؟

بیسواد پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:03 ق.ظ

سلام دختر دانشجو هرمزگانی
دوست عزیزم منم با شما هیچ مشکلی ندارم .
می ترسم چشمانم را پر آب کنم انوقت اب مروارید بگیره دنیا را که قشنگتر نبینم هیچ نوشته های شما هم سفید و سیاه ببینم.
در خاتمه باید بگم زنده باد شیر زن جزیره خانم زینت دریایی و سرنگون باد حکومت خرافات و مستبد.

ایکس یکشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:58 ب.ظ

سپاس از مطالبتون جالب بود من در حال حاظر در حال به اتمام رسوندن طرحم با موظوع وظعیت زندگی دختران هرمز گانی هستم که ختنه دختران بندر کنگ هم شامل میشه که تا ۱ماه دیگه فیلم بر داری میشه

مرضیه چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:49 ب.ظ

برای خانم هرمزگانی که از قضا هم رشته من هست : شما به عنوان کسی که علوم اجتماعی می خونی این حرفها رو میزنی؟من موندم شما اصلا چه جوری تحقیق می کنی. بعید می دونم کسی که اینطور نظر میده تحقیقاتش سالم باشه واقعا مایه خجالت هست که هر کسی اسم خودش رو بزاره دانشجو!مگه کسی دستاورهای فرهنگی شهر شما رو نادیده گرفته اون دستاوردها گفته میشه اما این که در مقابل این جنایاتی که بر زنها میره سکوت کنی خیلی دردناک هست درضمن اون چیزهایی که در کشورهای اروپایی گفتی اینجا پیدا میشه (خب راحته که سیبهای گندیده یه جعبه رو شمرد و از سیبهای سالم جدا کرد و آمارش رو داد اما راجع به سیبهای یه جعبه در بسته چی میشه گفت)اگر آمارهای این مسائل هم مثل آمار خط فقر و میزان تورم ...این کشورها باشه باز اونها از ما بهتر هستن به اضافه اینکه اگر واقعا از رشته ای که می خونی سر در آورده باشی می دونی که تحقق باید حول محور اون موضوع صورت بگیره نه چیزهای بی ربط .این نوشتار راجع به صنایع دستی هرمزگان نیست که تو این حرفها رو میزنی تو خودت هم دنبال همچین مطالبی بودی که به این سایت وارد شدی بسیاری از این آماری هم که عنوان میشه مال وزارت بهداشت هست.البته باید بیشتر از این هم باشه چون در کشورهای جهان سوم مثل ایران گرفتن آمار سخت هست .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد