خـتنه زنان ، سنت یا خشو نت علیه زن ؟ |
خـــتــنه زنا ن ، سـنـت یا خـشـونـت علـیه زن ؟ سا زمان بهداشت جهانی سال گذشته اعلام نمود حدود ۱۶۰ میلیون نفر از زنان در بیش از ۳۰ کشور اسیای و افریقای تا کنون ختنه شده اند ، طبق امار سازمان ملل روزانه حدود ۶ هزار دختر در جهان ختنه می شوند ، که بیشترین انان بین گروه سنی ۴ تا ۱۰ سالگی می باشند ..* در بعضی از کشورهای افریقای ختنه کردن زنان معادل است با بر داشتن کامل قسنت بیرونی الت تناسلی زنا ن و یا دوختن ان در کشورهای خاورمیانه ختنه زنان با بریدن کامل یا بخشی از بظر انجام می گیرد . طبق امار سازمان بهداشت جهانی ، سالانه هزاران دختر ذر سراسر دنیا به علت جراحات وارده و عفونت مربوط به ختنه کردن جان خودرا از دست می دهند و یا دچار بیماری عفونتی می گردند ، عواقب روحی و روانی این مسله سالهای درازی زنان ختنه شده رنج می دهد . در یک دهه اخیر فعالیت زیادی چه از طرف مجامع بین المللی و چه از طرف جنبش های مستقل زنان برای بـحـث حول مسله ختنه زنان و منع ان انجام گرفته است از طرفی حضور گسترده مهاجرین مسلمان افریقای در کشورهای غربی باعث انتقال این فرهنگ ( ختنه کردن ) به این کشورها گردیده و با عث دامن زدن به بحث های جدی پیرامون منع ختنه زنان گردیده ، تا جای که در اکثر این گشورها با تصویب قوانین نه تنها ختنه دختران در کشور خود منع و غیر قانونی نموده ، بلکه والدینی که دخترانشان به خارج از کشور برای ختنه کردن برده اند می توانند مورد تعقیب قانونی قرار گیرند . .
در صد ختنه زنان در کشورهای مختلف افریقا واریس دیری ، یکی از ما نکن های معروف که چند سال پیش از سومالی به انگلیس مهاجرت نموده و خود قربانی زن ستیزی در این جامعه بوده است ، از چند سال پیش کارزار جهانی علیه ختنه زنان اغاز نموده و هم اکنون از طریق سازمان ملل و مسافرت به کشورهای افریقای سعی می کند مردم جهان و بخصوص افریقا نسبت به این پدیده زشت و ضد زن اگاه نماید . وی با نوشتن کتاب ؛* گل صحرا ؛ به مشکلاتی که به عنوان یک زن در سو مالی با ان روبرو بوده از جمله ختنه شدن در سن پنج سالگی و از دواج اجباری با مرد ۶۰ ساله ، اشاره می کند . ختنه زنان تاریخی چند هزار ساله دارد ، بر خلاف تصور خیلی ها که ختنه زنان منتصب به ادیان بخصوص اسلام می دانند ، باید گفت یهودیها این رسم از مصر باستان به ارث برده اند و مسیحیت هم از یهودیت ، بعدها مسلمانان با پیروی از سنت قبایل عرب و یهودیان ساکن در عربستان ، ختنه زنان به عنوان بخشی از سنتهای قبیله ای پذیرفتند .به همراه خود به دیگر نقاط دنیا بردند . در اتیوپی جسد مومیای یافته شده که ختنه شده است محققان قـد مت این مومیای ۱۶ قرن قبل از میلاد مسیح می دانند ، یعنی دوران ما قبل از تاریخ . انچه مسلم است ختنه زنان ریشه در سنت قبایل مختلف افریقای دارد . در کشورهای خاورمیانه بخصوص در سعودی ، یمن و عمان اکثر زنان ختنه می گردند . در دیگر کشورهای خاورمیانه بصورت پراکنده می توان مشاهده نمود ، شمال عراق ، در روستاهای کردستان و برخی مناطق عرب نشین شمالی ، ختنه زنان گزارش شده است ، در ایران در استان هرمزگان ، برخی مناطق بلوچستان و بصورت محدود روستاهای کردستان ، هنوز زنان ختنه می شوند . در اندونزی و ما لزی ختنه زنان هم صورت می گیرد ولی با خشونت کمتری نسبت به دیگر کشورها .. در سال گذشته مسول بهداشت عموی در اندونزی ، ازرول ازور اعلام کرد که بزودی گزارشی به وزیر بهداشت مبنی بر منع ختنه زنان ارائه خواهد نمود وی این گفته ها بعد از شرکت در سمیناری با حضور ، علما و پزشکان در باره ختنه زنان ، بیان نمود . در سال ۲۰۰۳ دولت سوئد با بر گزاری کنفرانسی ، شامل نمایندگان ۱۳ کشور افریقای ، نماینده سازمان ملل و بهداشت جهانی و برخی علمای مذهبی از کشورهای اسلامی ، به بحث پیرامون ختنه زنان پرداختند ، شیخ عمر احمد یکی از روحانیون شرکت کننده در کنفرانس ، گفت ، من بعنوان امام از دیگر همکارانم می خواهم که در کشورهای اسلامی به اطلاع عموم برسانند ؛ که ختنه زنان ممنوع می باشد ؛ او عمل ختنه ازار و سواستفاده از بدن زنان نامید . شیخ محمد سید تنتاوی از امامان مسجد ال ازهر قاهره ، می گوید ؛ قران هیچکاه نخواسته و هیچگاه ذکر نکرده ، ختنه زنان ؛ . در جولای ۱۹۹۷ میلادی وزیر بهداشت مصر ختنه زنان در بیمارستانها و کلینیک های دولتی ممنوع نمود ولی مرتجعین بیکار ننشسته و علیه این حکم دولت به دادگاه شکایت کردند . شیخ یوسف البدری ، از روحانیون متعصب مصری رهبری مخالفت با تصمیم دولت به عهده داشت . قابل ذکراست در مصر نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان قبطی هم دخترانشان ختنه می کنند . زنان مصری در نشستی پیرامون منع خـــتـنه زنــــــــــــــــــا ن در کشورهای که جنبش اجتماعی بخصوص جنبش زنان بصورت فعال و گسترده علیه ختنه زنان وارد عمل شده ، نه تنها دولت مجبور شده به موضعگیری بپردازد ، بلکه برخی از علمای دینی هم تحت تاثیر جنبش مردمی ار حقوق زنان حمایت نموده و علنا علیه ختنه زنان فتوا داده اند در مصر هزارن زن با بزگزاری سمینار ، کنقرانس ، مصاحبه مطبوعاتی ، پخش پوستر و ..... عملا بحث ختنه زنان بصورت موضوع مهمی در جامعه مطرح نموده اند ، نوال سعداوی نویسنده ، استاد دانشگاه و از پیشگامان جنبش زنان در مصر و جهان عرب با تاسیس انجمن همبستگی زنان عرب ، نقش مهمی در بالا بردن اگاهی زنان مصری و کشورهای عربی. اجرا نموده . فعالیت خانم سعـداوی در زمینه منع ختنه زنان ، قابل ستایش می باشد . .سازمان ملل ، بهداشت جهانی ، یونیسف و دهها سازمان دولتی و غبر دولتی در جهان ، ختنه دختران را غیر قانونی و به عنوان خشونت علیه زن یاد می کنند .
خـتـنه یک زن در اوگاندا ، افکار پدر سالار و مرد سالار به همراه سنت ها و اداب و رسوم قرون وسطای و قبیله و بعضی ملاحظات مذهبی باعث این همه خشونت علیه زنان گردیده است . ختنه زنان در استان هرمزگان اعراب عمانی که سالیان درازی در بخشی از جنوب ایران ، از شرق استان بوشهر تا نزدیکی چابهار ، حکومت می کردند ، تاثیر زیادی در اداب و رسوم این خطه گذاشته اند ، از جمله می توان به سنت کردن ( ختنه دختران) اشاره نمود . هم اکنون در شهر بندرعباس درصد دخترانی که سنت می گردند بشدت کاهش یافته و فقط در بعضی محلات رایج می باشد . بطورکلی ختنه دختران رابطه مستقیم با سطح سواد و مشارکت زنان در جامعه دارد . هرجا زنان حضور فعال و مشارکت بیشتری در جامعه دارند ، راحتر می توان پیرامون مسائل و مشکلات زنان صحبت نمود .ولی در بعضی روستاها و شهرهای کوچک که زنان حضور کمتری در عرصه اجتماع دارند و از تحصیلات پاینی برخودارند ، صحبت کردن از مسائلی نطیر ختنه دختران کماکان تابو می باشد . برای پیش کشیدن مباحثی این چنینی باید با فرهنگ مرد م اشنا بود و با بیرون کشیدن زنان از چهار چوب خانه و تماس با محیط پیرامونی زمینه برای پذیرش بحثهای نظیر ختنه زنان ، محیا نمود . متاسفانه وسایل ارتباط جمعی ، رادیو تلویزیون و روزنامه های محلی تا کنون هیچ گامی در بالا بردن سطح اگاهی زنان استان با نوشتن مقالات ، برگزاری برنامه های فرهنگی ، برنداشته . از جنبش مستقل زنان بصورت فعال و سازماندهی شده هم در استان خبری نیست ، مگر تعداد انگشت شماری از فعالین زن می توان یافت که علی رغم تلاششان ، نتوانسته اند انچنان تاثیر گذار باشند که بتوانند به بحث عمومی و گسترده پیرامون ختنه زنان دامن بزنند . سال گذشته ترانه بنی یعقوب با سفر به بندر کنگ و تهیه گزارشی در باره ختنه دختران در این شهر ، توانست تا حدودی افکار عمومی بخصوص جنبش زنان ایران نسبت به انچه در گوشه از این خاک می گذرد ، اگاه نماید . . به جا است که در اینجا از تلاش و فعالیت های یکی از پیشگامان چنبش زنان استان هرمزگان یادی کرده باشیم ، زینت دریای تلاش زیادی در بالابردن اگاهی زنان در بخشی از جزیره قشم نموده است و سختیهای زیادی در این راه متحمل شده است .در کتاب ؛ گرگ و میش راه ؛ که سال گذشته منتشر گردید ، زینت به مشکلاتی اشاره می کند که سد راه فعلیت زنان این منطقه می باشند ، سنت کردن دختران و تاثیرات منفی این عمل بر روی زنان نیز در کتاب زینت توصیح داده شده است ، اما این اقدام زینت به مذاق خیلی از مردهای منطقه خوش نیامد و با شایعات و عملکرد خود عرصه برای فعالیت زینت کاملا بستند . در اخر برای تمام فعالین جنبش زنان در استان هرمزگان ،بخصوص زینت دریای ، فریده قاسمی ، امینه دریانورد و دهها نفر دیگر از زنانی که با تلاش خود ضمن بالا بردن اگاهی زنان استان هرمزگان انان را برای ریسیدن به خود باوری یاری نموده اند ، ارزوی موفقیت می کــنـــم . ما قربانیان ؛ تــیغ سنــت ؛ بایـــــــد تـــلا ش نــمایم که نـــسل بــعــدی قربانی این تیغ نگردد .
تظاهرات زنان افریقا علیه ختنه دختران
* کتاب گل صحرا ، خاطرات واریس دیری ، انتشارات نشر چشمه ، مترجم شهلا فیلسوفی و خورشید نجفی * کتاب در گرگ ومیش راه خاطرات زینت دریای ، انتشارات نشر چشمه * در باره فیلمی راجع به ختنه زنان افریقا - لوموند دیپلوماتیک-فارسی |